Previous Page  22-23 / 24 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22-23 / 24 Next Page
Page Background www.otranorge.no

22

23

Til våre installatørkunder

Vedr. Dokumentasjon av elektrisk utstyr

Ref. Forskrift om Elektrisk Utstyr (FEU) med ikrafttredelse fra 15/8-1995, og krav til CE-merking.

Otra Norge AS bekrefter at levert materiell og utstyr skal tilfredsstille ovennevnte forskrifter, og vil

kunne fremskaffe relevant informasjon der det blir krevet.

Vedr. RoHS direktivet og EE forskriften

Fra 1.juli 2006 ble det i henhold til EU direktiv 2002/95/EC (RoHS-direktivet) forbudt å selge visse

elektriske og/eller elektroniske produkter som inneholder bly, kvikksølv, kadmium, seksverdig

krom, samt polybromerte bifenyler (PBB) og polybromerte difenyletere (PBDE) flammehemmere i

Europa.

Otra Norge AS har derfor fra juni 2006 innført kontraktsmessige krav ovenfor samtlige av sine un-

derleverandører om å etterleve ovennevnte direktiv.

For å oppfylle våre forpliktelser som produsent/importør iht. gjeldende forskrift om kasserte

elektriske og elektroniske produkter (EE-forskriften) har Otra Norge AS allerede på et tidlig

tidspunkt sluttet seg til bransjens eget returselskap for næringselektro – RENAS AS.

For mer informasjon om RENAS vises til selskapets hjemmeside

http://www.renas.no/

Lars G. Larsen

Kvalitetssjef

Otra Norge AS

Standard salgsbetingelser for Otra Norge AS

1) FORMÅL

Formålet med

standard salgsbetingelser er å definere det forret-

ningsmessige forholdet mellom kjøper og Otra Norge AS, heretter kalt selger.

Disse Standard salgsbetingelser får anvendelse på alle leveranser om ikke

annet er utrykkelig avtalt mellom partene i for eksempel en Rammeavtale. For

gjeldende versjon av standard salgsbetingelser henvises til

www.otranorge.

no

. Eventuelle hendelser, som ikke er beskrevet i dette dokument, reguleres

av NL 09.

2) PRODUKT- OG RABATTLISTE

Oppgitte rabatter gjelder kun lagervarer. Med

”lagervare” menes en vare som er lagerført på Sentrallager eller på den lokale

Otrashop som kjøper er tilknyttet. Med ”skaffevare” menes varer som ikke er

lagerført hos selger og/eller lagervarer som bestilles direkte fra leverandør for

levering til kjøper.

For mer detaljert og oppdatert informasjon om produkter, lagersortiment, prisvar-

sel og priser henvises til selgers hjemmeside

www.otranorge.no

.

3) BETALINGSBETINGELSER

Ordinære betalingsbetingelser er fri fakturamå-

ned + 15 dager (regnet fra fakturadato). Ved for sen betaling belastes morarente

iht. lov om renter ved forsinket betaling. Dersom kjøper misligholder betaling av

deler av sin gjeld til selger, kan selger anse all gjeld som forfalt. Selger kan foreta

fortløpende delleveranser og delfakturering.

4) LEVERINGSBETINGELSER (INCOTERMS ICC 2010

) Lagervarer leveres

fritt levert (CPT) kundens adresse i fastlands Norge, forutsatt at forsendelse

foregår via selgers ordinære transportnett uten leverings instrukser. På alle skaf-

feleveranser, hasteleveranser og/eller ved bruk av andre transportører, vil frakt

bli belastet kjøper.

5) TILBUD / PRISER

Alle priser er i NOK ekskl. mva. og er basert på leverings-

dagens gjeldende listepriser eller iht. avtalte netto priser. Prisene for lagerva-

rer er inkl. toll og avgifter, ekskl. mva. Ved kjøp av kabel på trommel belastes

pant for trommel etter gjeldende regler, som ved retur vil bli kreditert kjøper. For

skaffevarer vil alle tilleggs omkostninger fra leverandør og transportør belastes

kjøper.

For lys- og varmeprodukter, samt noen andre produkter, belastes følgende frakt-

sonetillegg (parentes gjelder lyskilder):

Østlandet: 3,5 (1,5)

%,

Sørlandet: 4,0 (2,0)

%, Vestlandet: 4,5 (2,5) %, Trøndelag: 4,5 (2,5) %, Nord-Norge: 6,5 (3,0) %.

Selger forbeholder seg rett til å endre priser uten forvarsel dersom en leverandør

endrer sine priser eller ved endring i valuta eller råvarepriser utover 3 %, samt

endring i offentlige avgifter. Priser / rabatter forutsetter kjøp av hele forpaknin-

ger, og selger tar forbehold om å tilpasse levert antall opp til nærmeste hele

forpakning.

6) BESTILLING / ORDREBEKREFTELSE / AVBESTILLING

Bestilling kan

foretas over hentedisk eller via faks, telefon, E-post eller via selgers E-han-

delssystem. For bestillinger med leveranser innen 1-3 dager gis normalt ingen

ordrebekreftelse, dersom ikke kjøper spesifikt ber om dette. Ved avbestilling vil

kjøper bli belastet de merkostnader som selger er blitt påført fra leverandør /

speditør / transportør.

7) MERKING

Alle vareforsendelser og dokumenter merkes med kjøpers ordre-

nummer, såfremt dette er spesifisert fra kjøper.

8) LEVERING

Lagervarer, bestilt innenfor tidsfrist, blir normalt avsendt fra vårt

lager samme dag, men det taes forbehold om at sent innkomne

og/eller ar-

beidskrevende ordrer, samt volumgods og langgods, kan bli avsendt påfølgende

virkedag. Skaffe- og / eller hasteleveranser leveres etter nærmere avtale.

Selger dekker under ingen omstendighet tap påført kjøper som følge av en for-

sinket levering, dersom dette ikke er skriftlig avtalt på forhånd, og er ikke erstat-

ningsansvarlig for mangler som måtte oppstå i forbindelse med levering til en

ubemannet og / eller ubevoktet adresse.

9) REKLAMASJON

Kjøper plikter å kontrollere at leverte varer er iht. bestilling

og

før

varene taes i bruk. Eventuell reklamasjon vedrørende mangler / feil på

leveranse må fremsettes for selger senest 7 dager etter varemottak, for at dette

kan bli tatt til følge. Ved skade på mottatt gods plikter kjøper å oppbevare rekla-

mert vare for besiktigelse dersom ikke annet er avtalt.

10 GARANTI

Selger har samme reklamasjonsansvar for feil og mangler ved

varer som produsent/leverandør, men er bare ansvarlig overfor kjøper såfremt

produsent / leverandør oppfyller. Normalt innebærer dette ansvar for omlevering

eller reparasjon av varen for reklamasjon innen ett år. Selger dekker under ingen

omstendighet kjøpers indirekte tap og / eller konsekvensskade. I tillegg gjelder

øvrige

garanti betingelser gitt av produsent/ leverandør.

11) MILJØ

Selger er tilsluttet elektrobransjens returselskap for nærings elektro,

RENAS AS, som innebærer at det blant annet er etablert egne returmottak for

elektroavfall på alle Otra butikker, samt på sentrallageret.

Selger har innført kontraktsmessige krav ovenfor sine underleverandører om å

etterleve kravene i EUs direktiver om farlige stoffer i EE-produkter og håndtering

av EE-avfall (RoHS direktivet og WEEE direktivet).

Selger jobber aktivt med

å

begrense sitt forbruk av engangsemballasje, samt

gjennomfører kildesortering og komprimering av papir, plast, trevirke og restav-

fall for innlevering til godkjente mottaksstasjoner. Gjenbruk av pappemballasje

og trepaller er også en viktig innsatsfaktor for miljøet, og det stilles krav til alle

leverandører om bruk av resirkulerbare europaller.

12) RETUR

All retur skal på forhånd være avtalt med selger.

Retur av varer uten nødvendig dokumentasjon, vil pga. manglende sporbarhet

ikke bli kreditert kjøper.

Retur i forbindelse med feilleveranser som er forårsaket av selger / selgers le-

verandør krediteres 100%, dog jfr. pkt. 8, 3.ledd vedr

ørende

reklamasjon for feil

og mangler.

Retur som ikke er forårsaket av selger/selgers leverandør, herunder retur av

overskuddsmateriell, belastes med et returgebyr på 20 % av fakturabeløp, for-

utsatt at dette er fullt ut salgbare lagervarer. Retur av overskuddsmateriell, hvor

netto ordreverdi er under kr 500, samt retur av kabelkapp belastes med et retur-

gebyr på 50 % av faktura beløp.

Retur av skaffevarer kan kun skje etter avtale og vil være basert på leverandø-

rens returbetingelser.

Returnert vare må uansett returårsak være opprinnelig levert av selger. Ved va-

reretur etter dette punkt dekkes alle returomkostninger (herunder også returfrakt

på pantetromler) av kjøper, med unntak av feilleveranser forårsaket av selger.

13) FAKTURERING / SALGSPANT

Selger kan foreta dellevering og delfaktu-

rering. Selger har salgspant i de leverte varer inntil kjøpesum med tillegg av

renter og omkostninger fullt ut er betalt (pantelovens § 3-14, jfr. 3-22 ). Sjekk eller

andre betalingsanvisninger anses ikke som betaling før de er innfridd i sin helhet.

14) SERVICE OG INFORMASJON:

Selger vil bistå kjøper med å fremskaffe

nødvendig teknisk informasjon på forespørsel av kjøper.

15) E-HANDEL:

Tilgang: For å få tilgang til selgers E-handelssystem, må kjøper

inngå en særlig avtale med selger og få tildelt eget brukernavn og passord. Kjø-

per kan gis flere brukernavn og passord, og er selv ansvarlig for å administrere

og behandle disse konfidensielle, samt melde fra hvis ansatte ikke lenger skal

ha tilgang og skal slettes som bruker. Kjøper er således ansvarlig for evt. uau-

torisert bruk av brukernavn / passord. Ved misbruk av E-handelssystemet kan

selger med umiddelbar virkning stanse tilgangen for Kjøper eller enkeltbrukere

hos Kjøper.

Coockies - markedsføring: Ved bruk av E-handelssystemet aksepterer kjøper at

det gjøres bruk av coockies, som gir selger informasjon om nettbesøket, samt

muliggjør brukermålrettet informasjon. Cookies gjør også nettstedet mer bruker-

vennlig fordi det åpner for lagring av brukernavn. De fleste nettlesere kan endres

slik at den ikke aksepterer coockies. Kjøper aksepterer videre at selger benytter

registrerte opplysninger til å fremme kundetilfredsstillelse og til markedsføring

på E-post eller annen måte.

Sikkerhet / utlevering: Selger forsøker å beskytte all informasjons utveksling

ved bruk av E-handel, men kan ikke garantere for og er ikke ansvarlig for in-

formasjonsutveksling via online kommunikasjon på Internettet. Selger vil ikke

utlevere noen opplysninger om kjøper til andre, så fremt dette ikke pålegges

med hjemmel i lov.

Bestilling: Bestilling via E-handelssystemet foretas iht. bruksanvisning som er

tilgjengelig på nettstedet. Bekreftelse på foretatt bestilling vil bare bli gitt direkte

på skjerm etter bestilling og ikke på E-post. Oversikt over foretatte bestillinger vil

bli lagret tilgjengelig for kjøper i minst en måned og kan skrives ut.

Tilgjengelighet: E-handelssystemet vil normalt være åpent og i drift 24 timer i

døgnet, syv dager i uken, med unntak av nødvendig nedetid for oppdatering og

vedlikehold. Driften er imidlertid ikke kontinuerlig overvåket, og kjøper er innfor-

stått med at det kan forekomme perioder med nedetid, særlig utenfor ordinær

kontortid. I slike perioder kan det også ta lengre tid enn normalt å få bekreftet

foretatte bestillinger. Hver part er ansvarlig for at sine meldinger kommer frem til

mottaker. Selger er ikke under noen omstendighet ansvarlig for kjøpers tap ved

manglende mulighet for bruk av E-handelssystemet.

16) OPPSIGELSE

Ved vesentlig mislighold av partenes avtaleforhold, herunder

hvis Rammeavtalen gjøres kjent for 3. mann, ved akkord, konkurs e.l., kan avta-

leforholdet sies opp med øyeblikkelig virkning.

17) TVISTER

Eventuelle tvister etter denne avtale reguleres av norsk rett, med

Drammen tingrett som verneting.

(v.2.0)